اخبار > برنامه زنده تلویزیونی نگاه روز با حضور رئیس دانشگاه یاسوج



يکشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٧ :: ١٢:٣٩

برنامه زنده تلویزیونی نگاه روز با حضور رئیس دانشگاه یاسوج

با حضور رئیس دانشگاه یاسوج در این برنامه بیانیه گام دوم انقلاب مورد بررسی قرار گرفت .

برنامه زنده تلویزیونی نگاه روز با حضور رئیس دانشگاه یاسوج

رئیس دانشگاه یاسوج در برنامه تلویزیونی نگاه روز شبکه دنا که روز یکشنبه به صورت زنده از این شبکه پخش شد گفت: در چهل سال اول انقلاب، کشور ما ایران تلاش می کرد به لحاظ کمی رشد و توسعه را دنبال کند و موضوع کیفیت در اولویت نبود.
دکتر احمد عریان افزود: در ابتدای انقلاب فقط یک دهم درصد تولید علم دنیا  به صورت مشترک به ایران، عربستان و عراق تعلق داشت اما اکنون ایران به تنهایی 2.3 درصد تولید علم دنیا را در اختیار دارد که رشد مطلوبی بوده است.


وی ادامه داد: ایران از نظر رشد شاخصهای کیفی اکنون رتبه 22 در دنیا را دارد که باید طبق برنامه ریزی ها  جز 10 کشور دنیا باشیم که این رشد مستلزم توجه جدی به علم فاخر و تولید ثروت از علم است که نتیجه آن در سفره مردم نیز دیده شود.
رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد برای تبدیل علم و کاربردی کردن آن و تولید ثروت از همین شرکتها می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند و رتبه ما در دنیا را نیز بالا ببرد که چند سالی است در کشور به صورت جدی شروع شده و دنبال می شود.


وی در زمینه فرهنگسازی برای تبدیل علم به ثروت گفت: جلسات هم اندیشی و کرسی های نظریه پردازی برای فرهنگ سازی تولید علم و تبدیل آن به ثروت در دانشگاهها نیز در دستور کار وزارت خانه است که کمیت تولید علم به کیفی سازی آن منجر شود.
دکتر عریان به استعداد نیروی انسانی کشور اشاره کرد و گفت: فرزندان ایرانی این توانایی را دارند که بتوانند رشد کنند و در دنیا حرف داشته باشند. حرف ساده ای نیست که ظرف چهل سال به این موقعیت علمی برسیم که در دنیا دارای جایگاه ویژه ای باشیم.


وی ادامه داد: آمار کنونی 55 هزار مقاله تولیدشده توسط اساتید و دانشگاههای کشور با اول انقلاب که فقط 200 مقاله بود قابل مقایسه نیست و نشان دهنده رشد و شتاب علمی است که پس از انقلاب به وجود آمده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: دانشگاهیان، محققین و کارآفرینان تلاش می‌کنند در قالب مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان تولیدات فاخر داشته باشند و مشکلات کشور را حل کنند که در ده سال اخیر موفقیت های خوبی وجود داشته و باید آن را ادامه دهیم.
وی در خصوص اهمیت علم و دانش گفت: رشد علمی اولین سرفصل بیانیه گام دوم انقلاب است که باید کشور آن را دنبال کند نشان دهنده آن است که برای رهبری از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
دکتر عریان ادامه داد: اگر نفت تمام شود ولی علم و دانش خوبی داشته باشیم و در این زمینه سرمایه گذاری و هزینه کنیم میتوانیم بازهم کشور ثروتمندی داشته باشیم. تجربه کشورهای شرق آسیا و خلاقیت و تلاش جوانان و نیروی انسانی آنها مثال خوبی در زمینه تولید ثروت از علم و سرمایه گذاری بر روی تحقیق و پژوهش است.
این مقام دانشگاهی افزود: 4 درصد تولید ناخالص ملی ژاپن و کره برای تحقیق و پژوهش هزینه می شود که عدد بسیار بالایی است و ما نیز در کشور می توانیم با حمایت از محققان و پژوهشگران، علم آنها را به محصول تبدیل و از طریق این محصول تولید ثروت کنیم که در نتیجه اشتغال نیز بیشتر و ثروت ملی نیز افزایش می یابد.
وی خام فروشی را معضلی برای کشور دانست و گفت: خام فروشی این کشور را ثروتمند نمی کند و باید توسط دانشمندان این محصول خام را به دهها فرآورده تبدیل کنیم که دارای ارزش افزوده فراوانی باشد.
دکتر عریان ادامه داد: فرآوری محصول، تولید و اشتغال را  بالا می برد و فقر نیز بالتبع پایین می آید که این موضوع مستلزم داشتن واحدهای تحقیق و توسعه قوی است.


وی ادامه داد: اگر به دنبال تولید محصولاتی نظیر کشتی و هواپیما و ... هستیم برای تامین این نیازها راهی نداریم جز انکه واحدهای تحقیق و توسعه را جدی بگیریم و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه داشته باشیم.
رئیس دانشگاه یاسوج اظهار داشت: بیانیه مقام معظم رهبری درباره سرمایه‌گذاری بر روی علم به عنوان اولین سرفصل بیاینه گام دوم انقلاب بسیار مهم بوده و هست که امیدوارم باعث شکوفایی بیشتر و توجه بهتر به علم و تولید علم در کشور باشد.
وی ادامه داد: در سطح وزارتخانه در خصوص همین بیانیه رهبری جلساتی برگزار شد و  نحوه تکمیل و تداوم وظیفه دانشگاه در رفتن به سمت کیفی سازی علم و تبدیل علم به محصول و راه اندازی شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد  بحث و بررسی و تبادل نظر صورت گرفت.
دکتر عریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید مزیتهای نسبی استان شناسایی شده و در راستای تقویت همین مزیت ها نیز دانشگاه می تواند بسیار مفید باشد. دستاوردهای علمی در همین زمینه بکار گرفته شود و از این مزیتها تولید ثروت کرد.
وی ادامه داد: البته مدیران استان باید به این نتیجه برسند که با هم مزیتهای نسبی استان را شناسایی، رشد و توسعه دهند و بدون همکاری با همدیگر کاری از پیش برده نمی شود.


وی در انتقاد به شوراهای استانی گفت: در اغلب شوراهای استانی اسم دانشگاه یاسوج به عنوان عضو شوراها وجود دارد. شوراها باید نقش همان اتاق فکر را ایفا کند اما در این شوراها نقش دانشگاه ها کمتر دیده شده و گاهی نقش همان سیاهی لشکر را داشته است که این ایراد است.
دکتر عریان بیان داشت: تعامل بین دانشگاهها لازم است و تعامل دانشگاه و بدنه مدیریتی استان نیز بسیار مهم است و باید نهادینه شود. با تعامل دستگاهها با همدیگر می‌توان توسعه پایدار را برای استان رقم زد. اگر نقش دانشگاه و علم و دانش در توسعه استان دیده نشود نمی توان آن را رشد و توسعه پایدار دانست.
رئیس دانشگاه یاسوج اضافه کرد: همه رشته هایی که نیاز استان هست در دانشگاه وجود دارد که می توانند توسعه استان را با استفاده از آنها رقم زد. باید بدانیم که توسعه موقتی و فوری و فوتی پایدار نمی ماند و این توسعه باید ریشه ای و بنیادی باشد.
دکتر عریان تصریح کرد: دانشجویان مستعدی در همه زمینه‌ها در دانشگاه وجود دارد و باید این استعدادها کشف و پرورش داده شود. در خصوص همین بیانیه نیز دانشجویان می توانند در راستای حرکت در مسیری که رهبری تبیین کرده بسیار موثر باشند.
رئیس دانشگاه یاسوج در خصوص موضوع نوگرایی که در بیانیه گام دوم آمده است اظهار داشت: به عنوان مثال می توان گفت تولید محصول بازارپسندتر نتیجه همین تحقیق و توسعه و توجه به علم است. نوگرایی در بخش محصول همین بازاریابی های و بسته بندی های جالب  و طولانی مدت بوده که نتیجه ورود علم به این مقوله است.
وی با ذکر مثالی دیگر گفت: استفاده مطلوب و مفید از علم و دانش در زمینه کشاورزی منتج به بارآوری بیشتر محصول و میوه با کیفیت و تنوع محصولات ارائه شده به بازار است که در روشهای سنتی این گونه نیست.
دکتر عریان به ظرفیتهای نهفته کشور اشاره کرد و بیان داشت: کشور فقیری نیستیم و میتوان با فعال کردن ثروت های نهفته ملی مثل گردشگری، منابع طبیعی، محیط زیست و ... تولید ثروت و شغل کنیم.
رئیس دانشگاه یاسوج گفت: استفاده از تخصص های فارغ التحصیلان در تشکیل تعاونی ها برای استفاده از ثروتهای نهفته ملی می تواند اشتغال را گسترش داده تقاضا برای شغل دولتی را نیز به حداقل برساند.