اخبار > 90 درصد امور آموزشی دانشجویان اتوماسیونی انجام می‌شود/ برگزاری دوره‌های متنوع در مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه/ ابتکار عمل در ثبت نام دانشجویان نو ورود



دوشنبه ١٧ تير ١٣٩٨ :: ٠٩:٣٦
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج:

90 درصد امور آموزشی دانشجویان اتوماسیونی انجام می‌شود/ برگزاری دوره‌های متنوع در مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه/ ابتکار عمل در ثبت نام دانشجویان نو ورود

معاون آموزشی دانشگاه یاسوج می گوید در حوزه این معاونت بسیاری از کارهای مربوط به دانشجویان طی سالهای گذشته به صورت مکانیزه و اتوماسیونی درآمده و مواردی نیز وجود دارند که در دوره حضور خود در این معاونت مورد پیگیری و اقدام قرار گرفته است.

90 درصد امور آموزشی  دانشجویان اتوماسیونی انجام می‌شود/ برگزاری دوره‌های متنوع در مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه/ ابتکار عمل در ثبت نام دانشجویان نو ورود

دکتر مهدی نوری پور که 44 ساله است و دو فرزند پسر و دختر دارد در دانشگاه شیراز مدیریت توسعه روستایی خوانده و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج است. وی پیش از تصدی معاونت آموزشی، مدیریت برنامه ریزی آموزشی را بر عهده داشت.
نوری پور یکی از ظرفیتهای مغفول مانده حوزه تحت مدیریتش را مرکز آموزشهای آزاد می داند که اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از واحدهای فعال و درآمدزای معاونت آموزشی و دانشگاه یاسوج است.


در گفتگوی مفصلی که خبرنگار روابط عمومی دانشگاه با دکتر مهدی نوری پور انجام داده است در خصوص عملکرد این معاونت در سال تحصیلی گذشته ( 97 ) توضیحات مبوسطی ارائه شد.
مشروح این گفتگو در پی می‌آید:
فعالیت‌های  عمده ای که در معاونت آموزشی دانشگاه انجام می شود به بخشهای امور آموزشی،  امور تحصیلات تکمیلی، امور هیئت علمی، امور هیئت ممیزه، دفتر برنامه‌ریزی آموزش و مرکز آموزشهای آزاد تقسیم می شود. هر کدام از این بخشها نیز فعالیتهای تعریف شده ای دارند که به بخشی از آنها اشاره می شود.
بخش امور آموزشی فعالیتهای مربوط به دانشجویان را انجام می دهد و بیشتر اجرایی هست.

حوزه تحصیلات تکمیلی نیز بخش مربوط به آموزش دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری و همچنین امور مربوط به پژوهش را در دستور کار دارد. پایان نامه های ارشد و رساله های دکتری مربوط به حوزه پژوهش این واحد است که البته قرار است در چارت جدید دانشگاه و از اول مهر 98، این وظایف به حوزه معاونت پژوهشی واگذار شود  و معتقدیم که کارها به صورت تخصصی تر و بهتر جلو می رود و مدیریت می شود.
آموزش دانشگاه:
یکی از واحدهای زیر مجموعه معاونت آموزشی دانشگاه، واحد آموزش است. این واحد همکار و معتمد سازمان سنجش کشور است. برگزاری کنکور و آزمونهای سراسری، برگزاری آزمون استخدامی کشوری، آزمون ممیزهای مالیاتی، قوه قضائیه، بانکها، نظام مهندسی و ... از جمله کارهایی بود که در سال گذشته این واحد به بهترین نحو انجام داد.
کارهای معمول این واحد که مربوط به آموزش دانشجویان، نقل و انتقالات و مهمانی و ... در این واحد به صورت روزانه انجام می شود اما بیشتر هدف آن است که کارهای جدید که برای اولین بار در این معاونت انجام شده بازگو شود.


از جمله کارهای خوبی که در این واحد انجام شده و در کاهش هزینه ها و مراجعات مستقیم نقش به سزایی داشته و در راستای اهداف دولت نیز می باشد الکترونیکی شدن بسیاری از امور است. بازدیدهای علمی دانشجویان، فرم‌های حق التدریس‌ها یا همان استادهای مدعو و ... در این دوره به صورت الکترونیکی تعریف شده است. انجام این فعالیتها اگر قرار بر مراجعه حضوری بود گذشته از افزایش هزینه ها و مراجعات، مستلزم کاغذبازی و پر کردن فرمهای متعددی بود که با اتوماسیونی شدن، همه این کارها نیز حذف شد. البته باید اشاره کرد که بیش از 90 درصد امور دانشجویان نظیر حذف ترم، تغییر رشته درون دانشگاهی، کارهای فارغ التحصیلی، صدور دانشنامه و...  اکنون به صورت اتوماسیونی انجام می شود.

مرکز آموزشهای آزاد
یکی از ظرفیتهای خوبی که از 6 یا 7 سال پیش تا کنون در دانشگاه وجود داشت اما مغفول مانده بود مرکز  آموزشهای آزاد دانشگاه است. این مرکز فعالیتهای محدودی داشت و بیشتر دوره های ضیافت اندیشه اساتید را برگزار می کرد. البته برخی از دوره ها را برای برخی از نهادهای بیرون از دانشگاه نیز برگزار می کرد مثل دوره‌های نظام مهندسی و غیره. ولی همان طور که گفتم ظرفیت این مرکز بسیار بیشتر از این بود. در دوره جدید این مرکز با حمایت رئیس دانشگاه پویاتر شده و فعالیتهای آن نیز گسترده تر شده است. با توجه به برند و جایگاه دانشگاه یاسوج که در بین 10 دانشگاه برتر کشور قرار دارد طبیعتا دوره ها و مدارک و گواهی هایی که در این مرکز صادر می شود بسیار با ارزش و معتبر است. لذا به همت ریاست محترم دانشگاه و پیگیری دیگر مسئولین دانشگاهی این مرکز از سال جاری صاحب مدیریت و دفتر جداگانه شد و هم اکنون دوره های آموزشی خود را در زمینه هایی نظیر دوره زبان انگلیسی، زبان فرانسه، آموزش نقاشی، خوشنویسی، نرم افزارهای کامپیوتر و ... توسعه داده است که افزایش دوره ها در این مرکز در دستور کار قرار دارد.
البته موضوعی که وجود دارد با توجه به کمبود بودجه عمومی کشور، دانشگاهها نیز طبعا باید به فکر درآمدزایی برای جبران بخشی از هزینه های خود باشند که در دانشگاه یاسوج به جز طرح های پژوهشی بیرون از دانشگاه، همین مرکز آموزشهای آزاد می تواند درآمد خوبی را نصیب دانشگاه کند.


تدوین دستورالعمل برگزاری امتحانات
یکی از کارهای خوبی که اخیرا در حوزه این معاونت انجام شده است تدوین دستورالعملی برای برگزاری امتحانات در دانشگاه بود.
در دستورالعمل و آئین نامه برگزاری امتحانات، چگونگی برگزاری و تشریح وظایف همه دست اندرکاران برگزاری امتحانات آمده است. تا پیش از این آزمونهای زیادی در دانشگاه برگزار می شد اما یک دستورالعمل جامع و مشخصی وجود نداشت.
شیوه جدید در نحوه ثبت نام دانشجویان نو ورود
برای اولین بار در سال گذشته، ثبت نام از دانشجویان نو ورود به صورت دانشکده ای انجام شد. در این شیوه جدید هر دانشجو برای ثبت نام به دانشکده مربوطه مراجعه می کرد. این شیوه بازخوردهای مثبتی به همراه داشت. تراکم و شلوغی که در همه ثبت نامها وجود داشت در این شیوه بسیار کاهش یافت و خانواده های دانشجویان جدید نیز رضایت خود را از این شیوه اعلام کردند.


فعالیتهای جدید واحد تحصیلات تکمیلی
در این واحد که زیر مجموعه معاونت آموزشی است، برای اولین بار دستورالعمل بورس تحصیلی به دانشجویان تدوین شد. همانگونه که می دانید ما بورسیه ها را به دو نوع دانشجو ارائه می دهیم. یکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی که شامل کارشناسی ارشد و دکتری می باشد و یکی نیز دانشجویان استعداد درخشان که شامل همه مقاطع تحصیلی می شود. بورسهای تحصیلی برای جذب دانشجویان مستعد در هر دانشگاهی ارائه می شود که دانشگاه یاسوج نیز برای جذب دانشجویان نخبه و مستعد اعطای بورس تحصیلی را در دستور کار دارد. دستورالعمل اعطای این بورس تدوین شد و در شورای تحصیلات تکمیلی و سپس هیئت رئیسه تایید شد و نهایتا با تایید هیئت امنا از زمان ابلاغ یعنی اواخر آذر 1397 لازم الاجرا می ‌باشد.
در واقع می‌توان گفت این بورسیه ها انگیزه ای برای دانشجویان تا دانشگاه یاسوج را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. از سال 97 که این بورسیه ها شروع شده تاثیر مثبت آن را به وضوح مشاهده شد و استقبال خوبی از آن شده است.
بازبینی شیوه نامه اجرایی آئین نامه پژوهشی مقاطع ارشد و دکتری
برای هر مقطع تحصیلی در دانشگاه یاسوج آئین نامه ای وجود دارد. این آئین نامه ها باید یک شیوه نامه اجرایی نیز داشته باشند. بر اساس تجاربی که در سالهای گذشته کسب شده است ایرادات شیوه نامه ها مرتفع و به نقاط قوت آن افزوده می شود.
همانندجویی پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری در سایت ایران داک
وقتی پایان نامه و یا رساله دکتری ارائه می شود از آنها همانندجویی می شود. به این گونه که اگر این پایان‌نامه یا رساله‌ها دارای حدود 15 درصد همپوشانی با دیگر رساله یا پایان نامه های موجود در سایت ایران داک باشند در وضعیت بسیار مطلوب قرار دارد. اگر این همپوشانی بین 15 تا 25 درصد باشد نیز مشکلی نیست و دانشجو می‌تواند کار خود بر این پایان‌نامه یا رساله را آغاز کند ولی اگر بیش از 25 درصد همپوشانی وجود داشته باشد حتما باید اصلاح صورت گیرد و دوباره ارایه شود تا میزان همپوشانی به زیر 25 درصد رسیده و سپس مراحل تصویب و دیگر فرایندها انجام شود. این شیوه محاسنی دارد که می توان به جلوگیری از کپی پیست بودن، نو و جدید بودن یک رساله یا پایان نامه و همچنین رعایت اخلاق علمی اشاره کرد.


دستورالعمل آزمون بسندگی زبان
یکی دیگر از کارهای خوبی که در واحد تحصیلات تکمیلی انجام شده تدوین دستورالعمل آزمونهای بسندگی زبان دانشگاه برای مقطع دکتری است. این دستورالعمل در شورای آموزش و هیئت رئیسه تصویب شد و اکنون اجرا می شود. همچنین به دلیل تقاضای بالا، آزمون بسندگی که تا پیش از این یک بار در سال برای دانشجویان ارشد برگزار می شد از ابتدای سال تحصیلی 97 به صورت دو بار در سال هم برای دانشجویان ارشد و هم دانشجویان دکتری در دانشگاه یاسوج برگزار می شود.

صحافی پایان نامه ها در قطع وزیری
یکی از مشکلاتی که در پایان نامه های دانشجویی وجود داشت این بود که به دلیل صحافی به صورت طلاکوب جای زیادی را اشغال می کرد. در دانشگاه یاسوج مصوب شد که از ابتدای سال 98 پایان نامه ها در قطع وزیری صحافی شوند. البته دانشکده کشاورزی به صورت پایلوت انتخاب شده که پایان نامه های این دانشکده این کار را انجام دهند. از مزایای آن می توان به کاهش هزینه ها، اندازه کوچکتر، اشغال فضای کمتر و همچنین شکل و شمایل شبیه به کتاب اشاره کرد.
سایر فعالیتها
از دیگر فعالیتهای مهمی که حوزه تحصیلات تکمیلی در سال گذشته انجام داده است می توان به ثبت نام و شرکت دانشجویان در المپیادهای علمی، تجلیل از دانشجویان ممتاز، پذیرش استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، مصاحبه های ورودی دکتری، جشن روز استاد و ... اشاره کرد.
دفتر برنامه ریزی آموزشی
این دفتر از سال 92 در معاونت آموزشی راه اندازی شده است و بیشتر در کار برنامه ریزی و سیاستگذاری در امور آموزش دانشگاه فعالیت می کند. بازنگری سرفصلهای درسی، تصویب سرفصلهای جدید، گسترش آموزش عالی، راه اندازی رشته های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه، ارزشیابی آموزشی از اساتید جهت بهبود روشهای تدریس  و ... در مجموع هر فعالیتی که دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم تعریف کرده این دفتر نیز آن را پیگیری و انجام می دهد.
به عنوان مثال یکی از فعالیتهای این دفتر که ارزشیابی اساتید هست را تشریح می کنم. در هر نیمسال تحصیلی چهار دسته افراد اعضای هیئت علمی را ارزیابی می کنند. کل دانشجویان، دانشجویان ممتاز، مدیر گروه و رئیس دانشکده متبوع. کار سازماندهی، نظارت و استخراج نمرات این ارزشیابی به عهده دفتر برنامه ریزی است. این ارزیابی ها در ترفیع سالانه اساتید لحاظ می شود.جلسات ترفیع پایه سالیانه نیز توسط این دفتر برگزار می شود.


برنامه جامع آموزشی دانشگاه در افق 1404
یکی دیگر از کارهای دفتر برنامه ریزی تدوین برنامه جامع آموزشی دانشگاه در افق 1404 است. بدین معنا که در سال 1404 حوزه آموزشی دانشگاه یاسوج باید به کجا رسیده باشد، چند رشته تحصیلی داشته باشد، چه تعداد دانشجو و استاد داشته باشد و ... البته تدوین این برنامه با توجه به سند آمایش آموزش عالی استان و در نظر گرفتن مقتضیات استان انجام شده است. طبیعتا رویکرد، ظرفیت و پتانسیلهای دانشگاه در این برنامه نیز دیده شده است.
تدوین دستورالعمل انتخاب آموزش‌گر یا معلم برگزیده
دوم تا 12 اردیبهشت در تقویم وزارت علوم به نام دهه سرآمدی آموزش نام گذاری شده است. دستورالعمل انتخاب معلم و آموزش‌گر برگزیده در این معاونت تدوین شده و بر اساس آن، معلم و اساتید برگزیده انتخاب و در روز معلم از آنها تجلیل می شود.
گزارش دوره های 6 ماهه سربازی
طرح خدمت سربازی اعضای هیئت علمی دو ساله است و چون در محیط آموزشی است باید دو سال دیگر نیز خدمت کند که مجموعا 4 سال می شود. در این مدت، باید هر 6 ماه گزارشی از فعالیت این اساتید به دفتر ارزیابی وزارت علوم ارسال شود. همچنین گزارش اتمام دوره تعهد اعضا نیز از دیگر کارهای دفتر برنامه ریزی است.
دفتر هیئت ممیزه
معاون آموزشی دانشگاه به عنوان دبیر این هیئت فعالیت می کند. کارشناس هیئت ممیزه نیز زیر نظر معاون آموزش دانشگاه انجام وظیفه می کند. عمده فعالیت آن در زمینه پرونده ارتقا اساتید است.
کارشناس هیئت ممیزه نیز وظیفه بررسی پرونده ها، رفع نقص، ابلاغ زمان برگزاری جلسات هیئت ممیزه، کمیته منتخب، کمیسیون تخصصی، ابلاغ مصوبات و مواردی از این قبیل را بر عهده دارد.