رفتن به محتوای اصلی
x

بی ­تردید رشته زبان و ادبیات فارسی جزء اولین رشته­ های دانشگاهی کشور به­ شمار می­رود؛ به­ طوری که با تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران آغاز شد. اولین دانش­ آموخته ­ی این رشته در دوره­ی دکتری، محمد معین بوده است که در سال 1318 از پایان نامه خود به نام «مزدیسنا در ادب فارسی» دفاع نمودند. این رشته همواره در مسیر پرفراز و نشیب تاریخ ایران زمین، تجلیِ فرهنگ و تمدن و میراث معنوی و فکری اندیشمندان، شاعران و ادیبان بوده و آیینه­ ی تمام نمای باورها، آمال و آرزوهای مردمان این سرزمین بوده است. همچنین از مهمترین عوامل مؤثر در تبین فرهنگ اسلامی و ترویج مبانی ایدئولوژی انقلاب اسلامی و حلقه­ی اتصال و اتحاد اقوام ایرانی به شمار می­رود.

رشته­ ی ادبیات فارسی یکی از رشته های دیرین، باسابقه، پرجمعیت هم از نظرِ تعداد اعضای هیأت علمی و هم از جهت دانشجو در دانشگاه یاسوج است که از سال 1378 شروع به فعالیت نموده و هم ­اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی­ ارشد و دکتری به فعالیتِ خود ادامه می­دهد. دیرینگی و اهمیتِ بی­نظیرِ این رشته دانشگاهی، احساس مسئولیت مدیر گروه و اعضای هیأت علمی آن را در اعتلای جایگاه علمی دوچندان می­کند.

برنامه پیشنهادی گروه و فعالیت­ های آن با دو رویکرد برون­ دانشگاهی و درون­ دانشگاهی عبارتند از:

الف) رویکرد برون دانشگاهی:

1-    استفاده از ظرفیت ­های توانمند علمی دانشگاه ­های همجوار استان، دانشگاه شیراز و دانشگاه اصفهان و همچنین قطب­های علمی مستقر در آن دانشگاه­ها از طریق برگزاری نشست ­های علمیِ مشترک

2-    با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت­ ها و زمینه­ های فرهنگی و تاریخی بخصوصی در بعد فرهنگ عامیانه دارد و همین به نقش و جایگاه شاهنامه در فرهنگ عوام این استان، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج می­تواند قطب علمی شاهنامه ­پژوهی در فرهنگ عوام در گستره­ی استان­های زاگرس­ نشین باشد.

3-    با توجه به ماهیت عمیق و فراگیر رشته­ی زبان و ادبیات فارسی در زمینه­ی مختلف، این گروه می­تواند تعامل و همکاری ارزشمندی با سایر دانشگاه­های استان و همچنین سازمان­ها و نهادهای مختلف از جمله: نهاد حفظ آثار و ارزش­های دفاع مقدس، صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، جهاد دانشگاهی، کتابخانه عمومی استان، آموزش و پرورش ازطریق انجام طرح­های پژوهشی و همکاری در برگزاری همایش ­ها و کارگروه ­های آموزشی و برنامه­ های علمی و ادبی داشته باشد.

ب) رویکرد درون­ دانشگاهی:

1- همکاری و تعامل با بخش­های مختلف دانشگاه درخصوص برگزاری کارگاه ­های آموزشی از قبیل آیین نگارش و مکاتبات اداری، فن سخنرانی و همچنین کارگاه سبک زندگی سالم با زبان ادبی

2- همکاری و تعامل با سایر گروه های آموزشی دانشکده­ی علوم انسانی و استفاده از ظرفیت ­های فراوان یکدیگر در برگزاری همایش­های علمی و انجام طرح­های پژوهشی مشترک، مشارکت در پایا­نامه­ های دانشجویان و تدریس دروس مرتبط، برگزاری سخنرانی علمی و نقد کتاب

ج) برنامه­ های درون­ گروهی:

1- ایجاد فضای تعامل و همکاری در جهت ارتقاء جایگاه علمی گروه

2- فراهم کردن زمینه ­های لازم جهت جذب دانشجویان خارجی

3- راه­ اندازی کتابخانه ­ی تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی ازطریق استفاده از ظرفیت­ های خیرین علمی

4-تشکیل کمیته تخصصی تحصیلات تکمیلی جهت ساماندهی علمی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی

5-    تدوین تقویم فرهنگی- ادبی بر اساس تقویم کشوری و برگزاری برنامه ­های علمی متناوب با هرروز از آن

6-    تأکید بر حضور مستمر و فعال دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص مقطع دکتری و استفاده از آنان در تدریس دروس و برگزاری سمیناهاری علمی

7-    پیگیری روند اجرایی شدن نشریه­ی تخصصی گروه که مقدمات آن پیش از این انجام شده است.

8-    تدوین برنامه سخنرانی علمی ماهانه بوسیله همکاران محترم و لحاظ نمودن آن در ارزیابی شئونات آموزشی

9-    پیگیری روند آموزشی دانشجویان و هدایت آموزشی و تربیتی ازطریق برگزاری نشست ­های علمی و کارگاه ­های مهارت­افزایی و امیدآفرینی آنان

10-تقویت انجمن علمی دانشجویان و همکاری با آنان در جهت برگزاری برنامه ­های علمی