بی تردید رشته زبان و ادبیات فارسی جزء اولین رشته های دانشگاهی کشور به شمار میرود؛ به طوری که با تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران آغاز شد. اولین دانش آموخته ی این رشته در دورهی دکتری، محمد معین بوده است که در سال 1318 از پایان نامه خود به نام «مزدیسنا در ادب فارسی» دفاع نمودند. این رشته همواره در مسیر پرفراز و نشیب تاریخ ایران زمین، تجلیِ فرهنگ و تمدن و میراث معنوی و فکری اندیشمندان، شاعران و ادیبان بوده و آیینه ی تمام نمای باورها، آمال و آرزوهای مردمان این سرزمین بوده است. همچنین از مهمترین عوامل مؤثر در تبین فرهنگ اسلامی و ترویج مبانی ایدئولوژی انقلاب اسلامی و حلقهی اتصال و اتحاد اقوام ایرانی به شمار میرود.
رشته ی ادبیات فارسی یکی از رشته های دیرین، باسابقه، پرجمعیت هم از نظرِ تعداد اعضای هیأت علمی و هم از جهت دانشجو در دانشگاه یاسوج است که از سال 1378 شروع به فعالیت نموده و هم اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به فعالیتِ خود ادامه میدهد. دیرینگی و اهمیتِ بینظیرِ این رشته دانشگاهی، احساس مسئولیت مدیر گروه و اعضای هیأت علمی آن را در اعتلای جایگاه علمی دوچندان میکند.
برنامه پیشنهادی گروه و فعالیت های آن با دو رویکرد برون دانشگاهی و درون دانشگاهی عبارتند از:
الف) رویکرد برون دانشگاهی:
1- استفاده از ظرفیت های توانمند علمی دانشگاه های همجوار استان، دانشگاه شیراز و دانشگاه اصفهان و همچنین قطبهای علمی مستقر در آن دانشگاهها از طریق برگزاری نشست های علمیِ مشترک
2- با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت ها و زمینه های فرهنگی و تاریخی بخصوصی در بعد فرهنگ عامیانه دارد و همین به نقش و جایگاه شاهنامه در فرهنگ عوام این استان، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج میتواند قطب علمی شاهنامه پژوهی در فرهنگ عوام در گسترهی استانهای زاگرس نشین باشد.
3- با توجه به ماهیت عمیق و فراگیر رشتهی زبان و ادبیات فارسی در زمینهی مختلف، این گروه میتواند تعامل و همکاری ارزشمندی با سایر دانشگاههای استان و همچنین سازمانها و نهادهای مختلف از جمله: نهاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، جهاد دانشگاهی، کتابخانه عمومی استان، آموزش و پرورش ازطریق انجام طرحهای پژوهشی و همکاری در برگزاری همایش ها و کارگروه های آموزشی و برنامه های علمی و ادبی داشته باشد.
ب) رویکرد درون دانشگاهی:
1- همکاری و تعامل با بخشهای مختلف دانشگاه درخصوص برگزاری کارگاه های آموزشی از قبیل آیین نگارش و مکاتبات اداری، فن سخنرانی و همچنین کارگاه سبک زندگی سالم با زبان ادبی
2- همکاری و تعامل با سایر گروه های آموزشی دانشکدهی علوم انسانی و استفاده از ظرفیت های فراوان یکدیگر در برگزاری همایشهای علمی و انجام طرحهای پژوهشی مشترک، مشارکت در پایانامه های دانشجویان و تدریس دروس مرتبط، برگزاری سخنرانی علمی و نقد کتاب
ج) برنامه های درون گروهی:
1- ایجاد فضای تعامل و همکاری در جهت ارتقاء جایگاه علمی گروه
2- فراهم کردن زمینه های لازم جهت جذب دانشجویان خارجی
3- راه اندازی کتابخانه ی تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی ازطریق استفاده از ظرفیت های خیرین علمی
4-تشکیل کمیته تخصصی تحصیلات تکمیلی جهت ساماندهی علمی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی
5- تدوین تقویم فرهنگی- ادبی بر اساس تقویم کشوری و برگزاری برنامه های علمی متناوب با هرروز از آن
6- تأکید بر حضور مستمر و فعال دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص مقطع دکتری و استفاده از آنان در تدریس دروس و برگزاری سمیناهاری علمی
7- پیگیری روند اجرایی شدن نشریهی تخصصی گروه که مقدمات آن پیش از این انجام شده است.
8- تدوین برنامه سخنرانی علمی ماهانه بوسیله همکاران محترم و لحاظ نمودن آن در ارزیابی شئونات آموزشی
9- پیگیری روند آموزشی دانشجویان و هدایت آموزشی و تربیتی ازطریق برگزاری نشست های علمی و کارگاه های مهارتافزایی و امیدآفرینی آنان
10-تقویت انجمن علمی دانشجویان و همکاری با آنان در جهت برگزاری برنامه های علمی