رفتن به محتوای اصلی
x

نشست هم اندیشی دانشگاه یاسوج و شرکت نفت و گاز گچساران 

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، صبح امروز 21 آذرماه 1402 در ادامه سلسله برنامه¬های هفته پژوهش نشست هم‌اندیشی مشترکی به منظور انعقاد تفاهم نامه و همکاری به میزبانی دانشگاه، دفتر ارتباط با صنعت و تعدادی از اعضای هیئت علمی با مسئولان شرکت نفت و گاز گچساران برگزار شد

در ابتدای این نشست دکتر کرمی رئیس دانشگاه اظهار امیدواری کرد در این نشست با بررسی پروژه‌ها، ایده‌ها و نیازهای پژوهشی شرکت نفت و روشهای تعامل و همکاری با پژوهشگران دانشگاه به راه حل¬های عملی مشترک برای همکاری برسند. 

در این دیدار دکتر کرمی با تبیین تاریخچه و جایگاه ارزنده علمی و پژوهشی دانشگاه عنوان نمود، دانشگاه جوان یاسوج که حدود ۲۴ سال سابقه به عنوان دانشگاه مستقل دارد، در همین ایام به خاطر زحمات همکاران جوان و کارهای علمی ارزنده، جزو دانشگاه‌های مطرح کشور است، دانشگاهی که در رتبه بندی¬ها نمی¬توان نادیده گرفت و البته اصطلاحا حرف برای گفتن داشته و مرتب افتخارات زیادی کسب می‌کند. وی در ادامه اعلام کرد اخیراً در نظام رتبه بندی بین المللی کیو اس، بدون اینکه از ما اطلاعاتی دریافت کند، (معمولاً یک بخش خوداظهاری نیز دارد) دانشگاه یاسوج جزو دانشگاه‌های تراز بالای کشور قرار گرفت. 

دکتر کرمی با تاکید بر اینکه این رتبه بدون بخش خود اظهاری بود، یعنی اگر بخش خود اظهاری تکمیل می‌شد شاید تا رتبه ششم یا هفتم کشور نیز ارتقا پیدا می‌کردیم. مثلاً تراز دانشگاه یاسوج با دانشگاه اصفهان در رتبه‌بندی کیو اس برابر بود، و سه دانشگاه دانشگاه‌های مازندران و اصفهان و یاسوج از لحاظ ترتیبی ۲۱ و۲۲ و۲۳ بودند و هم¬تراز بودند.  این شاخص¬ها به این معناست که این دانشگاه پتانسیل خیلی خوبی در حوزه‌های پژوهش و فناوری دارد، البته در کل کشور در حوزه پژوهشی موفقیت بیشتر از حوزه فناوری است ضمن اینکه در فناوری نیز پتانسیل قابل توجهی وجود دارد. گروه های شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه یاسوج که مستقیماً به حوزه باصطلاح نفت و گاز بطور مستقیم مرتبط است، جزو گروه‌های خیلی مطرح ما هستند و توجه ویژه‌ای نیز به بحث مقاله، پژوهش و کار فناوری دارند و در رتبه بندی¬های حوزه مهندسی در بهترین رتبه ها هستند. 

 وی ضمن استقبال از طرح مباحث کاربردی در ارتباط شرکت نفت و گاز با دانشگاه تاکید نمود، با رویکرد مسئله محور و نیاز محوری ضمن استفاده از توانمندی‌های دانشگاه در این زمینه همزمان دو اتفاق مهم و مبارک صورت می پذیرد: از طرفی رشد و تاثیرگذاری بیشتر دانشگاه و نزدیک شدن حوزه فناوری به حوزه نفت و گاز انجام می¬شود و دوم اینکه؛ وقتی دانشگاهی با این ظرفیت همراه و در دسترس باشد، نیازی نیست سراغ سایر دانشگاه‌های خارج از استان بروید و همکاران دانشگاهی ما که ظرفیت انجام پروژه‌های مختلف را دارند و در موارد نیاز می‌توانند با کار مشترک و استفاده از توانمندی‌های سایر دانشگاهها مسائل ر ا حل کنند. 

 وی همچنین بیان نمود، حوزه مسائل، نیازها و کمبودها حوزه گسترده‌ای است و در همه حوزه‌های فرهنگی، علوم پایه، انسانی، مدیریت، مالی و غیره ممکن است مسائل مختلفی داشته باشد، مطمئن هستم ارتباط با دانشگاه می¬توانند کمک کننده باشد و ما به عنوان دانشگاه همواره از فعالیت های کاربردی استقبال می¬کنیم. 

رئیس دانشگاه یاسوج در پایان به عنوان یک پیشنهاد عملیاتی تاسیس و تجهیز دفتر مشترک شرکت نفت و گاز گچساران در دانشگاه را برای ارتباط مفید و مستمر دو حوزه ارائه نمود.