رفتن به محتوای اصلی
x

نشست گرامیداشت ۲۷ آذر، سالروز شهادت شهید آیت الله دکتر مفتح (ره) برگزار شد

نشست گرامیداشت ۲۷ آذر، سالروز شهادت شهید آیت الله دکتر مفتح (ره)، روز وحدت حوزه و دانشگاه، عصر امروز (۲۷ آذر ۱۴۰۲) با حضور آیت الله "سید نصير حسینی"  نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج، دکتر بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج، دکتر ستار هدایت خواه دبیر جبهه فرهنگی استان و جمعی از مسئولان و اساتید حوزوی و دانشگاهی به همراه طلاب حوزه علمیه یاسوج به میزبانی دانشگاه یاسوج در سالن اجتماعات شهید سلیمانی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ،  دکتر بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج در این نشست، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)  ایام فاطمیه، خوشامدگویی و تقدیر از برگزاری این نشست گفت: روز وحدت حوزه و دانشگاه را که بمناسبت شهادت شهید والامقام آیت الله دکتر مفتح (ره) منادی و پایه گذار وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت و این نام نیک گذاشته شد را گرامی می‌دارم. امیدوارم جامعه دانشگاهی و حوزوی  در راه، روش و هدف به وحدت برسند

وی ادامه داد؛ امروز در کنار این جمع فرهیخته جامعه دانشگاهی و حوزوی، حیف است یادی نکنیم از شهدای مظلوم فلسطین و غزه که برای دفاع از هستی خود، به شهادت می‌رسند، ملتی که علی رغم مظلومیت و نداری و فشاری که بر روی آنهاست اما مقاوم و پایدار در مقابل صهیونیسم بین الملل در حال مقاومت اند.

رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، هدف مشخص است، در نهایت فضای دانشگاهی و حوزوی باید به سمتی پیش برود که با هم افزایی و کمک به یکدیگر و استفاده از توان و نیروی علمی هر دو نهاد به سمت هدف مشترکی که رسیدن به تمدن اسلامی است، برسيم و از نظر ما مفهوم وحدت غیر از این نیست.

وی در ادامه با اشاره به موضوع جلسه نیز گفت؛ سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها فصل مشترک و تنظیم کننده روابط و وحدت حوزه و دانشگاه است.

دکتر کرمی ادامه داد؛ در این سند، بسیاری از راهبردهای و اقدامات و پیشنهاداتی برای وحدت واقعی بین حوزه و دانشگاه پیش بینی شده است و در این دوره اخیر هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید دارند با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه که روسای دانشگاه‌ها برنامه راهبردی جدیدی بر اساس این سند برای دانشگاه‌ها طراحی کنند و حقیقتاً مطالبه سالیانه هم از روسای دانشگاه‌ها در این زمینه دارند که چه اقداماتی انجام شده است.

دکتر بهادر کرمی همچنین با اشاره به اقدامات دانشگاه یاسوج در زمینه تنظیم سند راهبردی دانشگاه، بر مطابقت سند راهبردی دانشگاه بر سند اسلامی شدن دانشگاه تاکید نمود و  در این رابطه افزود؛ با تلاش همکاران و برگزاری جلسات فشرده سندی ارزشمند تحت عنوان سند راهبردی دانشگاه که برگرفته شده از مجموعه اطلاعات دانشگاه، اسناد بالادستی و چشم انداز دانشگاه در افق پیش رو تدوین و به تصویب هیئت امنای دانشگاه رسید.

رئیس دانشگاه یاسوج ضمن تشریح بعضی از راهبردهای این سند، اظهار کرد، یکی از راهبردهای اصلی این سند (راهبرد شماره۸) ارتقاء تعامل حوزه و دانشگاه است با تاکید بر حل مشکلات فرهنگی سیاسی و اجتماعی جامعه که مجموعه‌ای از اقدامات در ذیل این راهبرد تعریف شده است.

رئیس دانشگاه یاسوج همچنین گفت؛به نظر من دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بر اساس این سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در واقع به همدیگر وصل می‌شوند که فصل  مشترکی از اقدامات و فعالیت‌های آن‌ها در زمینه به عمل رساندن هدف وحدت حوزه و دانشگاه‌هاست.

آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج در این آئین با اشاره به اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه در تولد انقلاب اسلامی بود که به طور عملی شکل گرفت افزود؛ انقلاب وحدت عملی حوزه و دانشگاه است، یکی از خصوصیات ویژه و منحصر به فرد انقلاب اسلامی بعد از انقلاب انبیأ و ائمه اطهار این است که اندیشمندان، خردمندان، علما و حکیمان جامعه ما برخاستند و این انقلاب را خلق کردند.

 آیت‌الله سید نصیر حسینی در ادامه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو عامل خلق انقلاب بود و امروز نیز دو عامل مدیریت انقلاب و نظام است اظهار کرد؛ امروز در قبال جامعه مسئولیت داریم، هم حوزه و هم دانشگاه در قبال انقلاب شکوهمند اسلامی مسئولیت داریم.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه امروز انقلاب ما، سرزمین ما، " ام القرای" سرزمین اسلام و مرکز فرماندهی جبهه مقاومت در مقابل استعمار و استکبار است افزود؛ امروز چه کسی در مقابل رژیم صهیونیسم و آمریکای جنایتکار که اینگونه عده‌ای مظلوم را در فلسطین و عزه در خون خود می‌غلتانند می‌ایستند و مقابله می‌کنند؟   امروز ما مسئولیتمان سنگین است توقع از ماها زیاد است و توقع بیجایی نیست، لذا هم حوزه و هم دانشگاه باید در مسئله اشتغال، تولید، تولید سرمایه نقش آفرینی کند.

در ادامه این مراسم، دکتر ستار هدایت خواه دبیر جبهه فرهنگی در استان با اشاره به اهمیت پيوند حوزه و دانشگاه گفت؛ نقش این دو نهاد بسیار کلیدی و اساسی است، به همین جهت شاید بیش از هر دوره دیگری لازم هست که دست اندرکاران، متولیان و تاثیرگذاران این دو نهاد ارزشمند و تاثیرگذار بیش از پیش با هم در این زمینه هم اندیشی و گفتگو کنند، ارتباط داشته باشند سازوکارهای عملیاتی را تعریف کنند برای تحقق این کار.

دبیر جبهه فرهنگی در استان گفت؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی انجام گرفت و بزرگانی همچو علامه مصباح و هم فکران ایشان کارهایی در این زمینه شروع کردند و منجر به تاسیس دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه شد و یک سری کتاب‌ها و منابعی در این زمینه تالیف کردند و طرح‌های پژوهشی مشترکی را انجام دادند اما واقعیت این است هنوز ما به شرایط مطلوبی که مد نظر هست در راه رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه نرسیدیم البته بخشی برمی‌گردد به نوع دیدگاه‌هایی که در این زمینه وجود داشت.