دیدار معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استاندار کهگیلویه و بویراحمد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، صبح امروز (پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴)، دکتر افشین سفاهن معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مهدی نوریپور رئیس دانشگاه یاسوج و سایر روسای دانشگاه های استان با دکتر رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سالن جلسات استانداری دیدار و گفتگو کردند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست با معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاههای استان عنوان کرد: از بدو شروع به کار در استان تاکید داشتیم که ماهی یک جلسه و به صورت دورهای در دانشگاههای استان برگزار شود و لازم است روسای دانشگاه ها پیگیر برگزاری این جلسات برای رسیدگی و حل مسائل و مشکلات باشند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر این باور هستیم آموزش محور توسعه است و هر جامعهای به آموزش و پژوهش توجه کرده است در فرآیند توسعه شتاب بهتری میگیرد.
وی تصریح کرد: وقتی نتوانیم افراد را درست آموزش دهیم در رقابت بر سر قدرت در دنیای امروز موفق نخواهیم بود.
دکتر رحمانی با بیان اینکه خداوند در وجود همه بشر ظرفیت خلق کرده و اگر مدیری این ظرفیت را نتوانست در خود کشف کند اشکال از مدیر است، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سازمانها مدیریت منابع انسانی است و باید ظرفیت و استعداد افراد شناسایی و افراد در جایگاه شایسته قرار بگیرند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرایط فضای سیاسی و آشنایی با مسایل سیاسی برای دانشجویان باید فراهم شود، اما فضای دانشگاهها نباید سیاستزده و سیاسی شود.
وی با بیان اینکه تولید علم جدید از طریق پژوهش شکل میگیرد، تصریح کرد: مسأله محور شدن دانشگاه به پژوهش بستگی دارد و اگر در انجام امور پژوهش صورت گیرد به یقین با مشکل خاصی برخورد نمیکنیم.
دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: دستگاهها باید به این باور برسند که بهترین محققان و پژوهشگران در دانشگاهها هستند و باید برای حل مسائل و مشکلات به سمت دانشگاه بروند.

وی با بیان اینکه بحث پژوهش باید جدی گرفته شود و نباید به این مقوله به عنوان یک تکلیف روتین نگاه شود، افزود: ارتباط دانشگاه با شرکتهای دانشبنیان و صنعت باید توسعه پیدا کند و دانشگاهها به ویژه دانشگاه مهارت باید به سمت مهارت آموزی برود، تا به هدف ۵۰ درصدی کاربردی در فارغالتحصیلان دانشگاهی برسیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیروی انسانی را مهمترین عامل عامل توسعه دانست و گفت: این استان در کنار تمام ظرفیتها از جمله گاز، آب، منابع طبیعی، دارای ظرفیت مهم نیروی انسانی است و در هر عرصهای به این نیروها توجه شده کارآمدی فرزندان این استان ثابت شده و در دولت چهاردهم توجه به ای ظرفیت ملموس و مشهود است.
وی با تاکید بر همکاری دستگاههای اجرایی با دانشگاهها، افزود: باید این تعامل دوطرفه شود و از ظرفیت های قانونی در اسناد بالادست نظیر معافیت مالیاتی استفاده شود و هرجایی که لازم باشد در این زمینه به دانشگاهها کمک لازم صورت میگیرد.
دکتر رحمانی با بیان اینکه در هدفهای که دنبال میکنیم، باور قلبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: تا این باور وجود نداشته باشد رسیدن به هدف دشوار است.
وی با تاکید بر حرکت نظام آموزشی به سمت نظام انگیزشی، افزود: منابع اعتباری دولت محدود است و اگر هدف توانمندی و هدفمندسازی دانشگاهها است، باید دانشگاهها خود به فکر خلق درآمد و تامین منابع مالی باشند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر این باور هستیم که باید امید به آینده و نشاط در جامعه ایجاد شود تا دانشجو و استاد ما مهاجرت نکند و در کشور بمانند و به توسعه کشور کمک کنند، اگر انگیزه برای متخصصان ایجاد شود کمتر کسی به مهاجرت فکر میکند و اغلب کسانی که مهاجرت کرده نیز به کشور برمیگردند.
دکتر افشین سفاهن در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش محوری دانشگاه در توسعه، تصریح کرد: دانشگاه تنها در صورتی میتواند نقش خود را به درستی ایفا کند که مورد حمایت واقع شود. خوشبختانه در دولت چهاردهم رئیسجمهور همواره در جلسات مختلف بر نقشآفرینی دانشگاه تاکید دارند و ما هر هفته در استانهای مختلف شاهد پیگیری جدی استانداران و فرمانداران در این زمینه هستیم.
معاون امور مجلس وزارت علوم با تشریح زنجیره آموزش از دوران ابتدایی تا آموزش عالی و سپس مهارتآموزی و اشتغال، بیان کرد: معتقدم این زنجیره حتی پیش از تولد و در مرحله شناسایی استعدادها آغاز میشود، لذا لازم است جلسات مشابه در استان با حضور مسئولان آموزش و پرورش، برگزار شود تا هدایت تحصیلی و استعدادیابی از همان سطوح پایه به درستی صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قوانین برنامه هفتم توسعه پرداخت و تاکید کرد: یکی از تکالیف مهم، مهارتیکردن پنجاه درصد از فارغالتحصیلان دانشگاهی و حرکت به سمت دانشگاههای نسل سه و چهار است تا اشتغالپذیری آنان افزایش یابد.
وی با اشاره به هدفگذاری جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بینالملل در کشور گفت: هماکنون با جذب حدود ۶۵ هزار نفر، با هدف مورد نظر فاصله چشمگیری داریم.
این مقام مسئول با اشاره به دستاوردهای آموزش عالی پس از انقلاب، اظهار داشت: امروز باید از توسعه کمی به سمت ارتقای کیفی و ماموریتگرایی دانشگاهها حرکت کنیم. این امر نیازمند همراهی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس برای تبیین این ضرورت است که آموزش عالی امروز باید کاربردی، مسئلهمحور و پاسخگو به نیازهای منطقه باشد.
دکتر سفاهن با تاکید بر تبدیل چالشهای استانی به مسئله برای حل این مسائل توسط دانشگاهها، گفت: بر اساس تفاهمنامهای با سازمان برنامه و بودجه، قرار است مسائل اصلی هر استان شناسایی و برای حل آنها از ظرفیت دانشگاهها استفاده شود. ما به دنبال اثبات این هستیم که دانشگاههای ما حلکننده مسئله هستند.
وی از استاندار خواست تا از ظرفیت های قانونی مانند معافیتهای مالیاتی ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان و همچنین بورسهای صنعتی برای پیوند دانشگاه و صنعت نهایت استفاده را ببرد و افزود: باید داشتههای دانشگاهی و نیازهای صنعت در یک فضای مشترک معرفی شوند تا زنجیره ایده تا محصول تکمیل شود. همه زیرنظامهای آموزش عالی اعم از دولتی، آزاد، علمی-کاربردی و پیام نور هر کدام در جایگاه خود میتوانند نقشآفرین باشند.
معاون وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاهها کمترین میزان فساد اقتصادی و اخلاقی را دارند، این را یک ارزش بزرگ خواند و گفت: نتایج یک پیمایش ملی نشان میدهد که مردم بیش از هر نهاد دیگری برای حل مسائل خود به دانشگاه و اعضای هیئت علمی مراجعه میکنند، بنابراین باید از این ظرفیت نخبگانی هم حفاظت و هم به درستی استفاده کرد.
دکتر سفاهن به اقدامات دولت چهاردهم در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: با انجام کارهای دقیق حقوقی و علمی، هم دانشجویان محروم از تحصیل و هم اساتید سرخورده و بیانگیزهای که قصد مهاجرت داشتند، به دانشگاه بازگردانده شدند. در انتصابات نیز وفاق و تنوع فکری در کمال آرامش رعایت شده است.
وی در ادامه به موضوع حجاب در دانشگاهها پرداخت و اظهار داشت: حجاب یک واجب شرعی و قانونی است، اما روشهای اجرایی باید نوین و اثرگذار باشد، روشهای قهری و برخورد فیزیکی به نتیجه مطلوب نمیانجامد. توصیه ما به حراست و واحدهای فرهنگی دانشگاهها، برگزاری نشستها و استفاده از روشهای فرهنگی برای تبیین این موضوع است. همچنین به گروههای مختلف سیاسی مجوز فعالیت داده میشود تا فضای دانشگاه پویا و نشاطآور باشد.
ایشان با اشاره به پتانسیلهای منحصر به فرد استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزههای گردشگری، گیاهان دارویی و طبیعتگردی، از استاندار خواست تا بر اولویتهای واقعی استان در تعامل با نمایندگان مجلس تاکید کند.
 دانشگاه یاسوج
					   دانشگاه یاسوج
					   

 
