به نام خدا
سخن آغازین
دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی دانشگاه یاسوج، به عنوان بخشی راهبردی زیرمجموعه معاونت آموزشی، مأموریت اصلی خود را «طراحی، ساماندهی و توسعه برنامههای آموزشی پویا و کیفی» در چارچوب اسناد بالادستی نظام آموزش عالی و نیازهای منطقهای کشور تعریف کرده است. این مدیریت با نگاهی آیندهنگر و تحولآفرین، در نقش مشاور و پشتیبان معاونت آموزشی در تدوین و اجرای راهبردهای تحولآفرین برای تثبیت جایگاه پیشروی دانشگاه در آموزش عالی است.
حوزههای مأموریتی و وظایف کلیدی
۱. برنامهریزی و بازنگری برنامههای درسی
- طراحی و توسعه رشتهها و گرایشهای نوین با تأکید بر نیازهای علمی منطقه و چشماندازهای ملی
- بررسی و پردازش درخواستهای مربوط به ایجاد، تغییر یا بازنگری در رشتهها، گرایشها و برنامههای درسی
- برنامهریزی و هماهنگی برای اجرای دورههای تحصیلی در مقاطع مختلف
- ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی یکپارچه از سرفصل دروس و پایش مستمر بهروزرسانیها
- ثبت و انتشار اطلاعات رشتهها و گرایشها برگرفته از سامانههای وزارت علوم
۲. توسعه و توانمندسازی منابع انسانی
- ساماندهی دورههای توانمندسازی اعضای هیأت علمی در حوزهی روشهای نوین تدریس و آموزش
- پشتیبانی و هدایت اساتید تازهوارد و اعضای جدید هیأت علمی
۳. ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش
- طراحی و استقرار نظام ارزشیابی آموزشی با شاخصهای کمّی و کیفی
- اجرای فرآیندهای ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی و بهرهگیری از نتایج آن در برنامهریزیها
- بازنگری و بهسازی فرآیند انتخاب استاد نمونه آموزشی
- تهیه و تحلیل آمار و گزارشهای مرتبط با ارزیابیهای آموزشی و ارائه بازخورد به مراجع ذیربط
چشمانداز
مدیریت دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی دانشگاه یاسوج بر آن است تا با تکیه بر خلاقیت، برنامهریزی منسجم و تعامل با جامعه دانشگاهی، به سهم خود بسترساز تحولی ملموس در عرصه آموزش عالی استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
مدیریت دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی دانشگاه یاسوج
سید مهراب رمضانی
دکتری ریاضی
عضو هیأت علمی گروه ریاضی
شماره تماس07431001330
فرخنده ایلانی
تحصیلات کارشناسی کتابداری
سابقه فعالیت: همکاری با دفتر برنامهریزی آموزشی در سمت کارشناس از شهریور ماه 1391
شماره تماس: 07431001331
شرح وظایف
1. اقدام و پیگیری تمامی نامههای ارجاعی از سوی مدیر دفتر و ارائه گزارش نتایج به ایشان.
2. تهیه پیشنویس نامههای ارسالی دفتر به سایر بخشهای دانشگاه و ارسال آن برای مدیر دفتر جهت امضا و اقدام (ثبت).
3. تایپ و آمادهسازی متون مورد نیاز در زمینههای مختلف (حسب مورد).
4. استخراج و تحلیل نمرات مربوط به کیفیت تدریس و شئونات آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای تبدیل وضعیت و ارتقاء (بر اساس درخواست).
5. اطلاعرسانی به دانشکدههای مختلف و پیگیری موضوعات مرتبط با برنامه آموزشی نیمسال، از جمله:
* شرکت دانشجویان در ارزشیابی اساتید.
* ارزشیابی مدیران گروهها، معاونان آموزشی دانشکدهها و رؤسای دانشکدهها از اعضای هیأت علمی.
(گزارشدهی نتایج به مدیر دفتر)
6. پیگیری موضوعاتی مانند ایجاد رشتههای جدید یا دعوت از مدرسین مدعو برای برگزاری کلاسها یا کارگاهها از طریق تلفن یا ایمیل.
7. پیگیری امور عمومی و تدارکاتی شامل:
* پذیرایی در جلسات و کارگاهها.
* پذیرایی وعدههای غذایی روزانه مدرسین مدعو.
* هماهنگی امور مربوط به مهمانسرا و اسکان.
(گزارشدهی نتایج به مدیر دفتر)
8. تهیه و تکمیل جدول یا فرمهای حق الزحمه و ایاب و ذهاب مدرسین مدعو با در نظر گرفتن فرصت زمانی کافی برای تهیه و پرداخت فیالمجلس.
9. حضور در محل برگزاری کلاسها یا کارگاههای آموزشی و پیگیری مسائل و موضوعات احتمالی.
10. صدور گواهی شرکت برای اعضای هیأت علمی شرکتکننده در کارگاهها.
11. کارهای سرآمدان آموزشی اعضای هیات علمی و انتخاب استاد برتر دانشگاهی و کشوری، پیگیری تمام کارهای جلیه روز معلم.
12. استخراج نمره شؤنات برای ترفیع پایه و همچنین وارد کردن نمره شئونات در سامان گلستان.
13. انجام سایر امور محوله حسب مورد که از طرف مدیر دفتر به کارشناس ارجاع میشود.
14. برزو رسانی رشته های موجود در دانشگاه.
15. به روز کردن اطلاعات احکام تمام اعضای هیأت علمی در سامانه گسترش(HES) درکل سال.
16. تهیه و نگهداری بایگانی اقدامات، مکاتبات، پروندهها و سایر موارد.
- برای مشاهده رشته های تحصیلی فعال و منسوخ شده وزارت علوم اینجا کلیک کنید.
- برای مشاهده رشته های فعال در دانشگاه یاسوج اینجا کلیک کنید.
به نام خدا
روند شفاف و یکپارچه ایجاد رشتههای جدید در دانشگاه یاسوج
مدیریت برنامه ریزی آموزشی دانشگاه یاسوج، به منظور تسهیل در فرآیند ایجاد رشتههای تحصیلی جدید و ایجاد درک مشترک و شفاف برای تمامی ذینفعان محترم، روند زیر را طراحی و ابلاغ مینماید. این روند گامبهگام، مسیر از ایدهپردازی تا اخذ مجوز نهایی را به وضوح ترسیم میکند.
گامهای اصلی ایجاد رشته جدید:
گام اول: تصویب در گروه آموزشی متقاضی
تهیه و تکمیل کلیه فرمهای پیوست شده (5 فرم) و سایر مدارک مورد نیاز توسط گروه آموزشی متقاضی.
طرح درخواست و مدارک تکمیل شده در شورای آموزشی گروه و اخذ تصویب اولیه.
گام دوم: تصویب در دانشکده متبوع
ارسال درخواست مصوب گروه به همراه کلیه فرمها و مستندات به شورای آموزشی دانشکده.
بررسی و اعلام نظر نهایی توسط شورای آموزشی دانشکده.
گام سوم: بررسی در سطح دانشگاه
ارسال پرونده مصوب دانشکده به شورای آموزشی دانشگاه.
در صورت تصویب در شورای آموزشی دانشگاه، پرونده برای اتخاذ تصمیم نهایی به هیأت رئیسه دانشگاه ارسال میگردد.
گام چهارم: اخذ مجوز از وزارت علوم
پس از تصویب نهایی در سطح دانشگاه، پرونده جامع نهایی (به صورت PDFیکپارچه) از طریق معاونت آموزشی دانشگاه برای اخذ مجوز نهایی ایجاد رشته و پذیرش دانشجو، با دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه میشود.
فهرست مدارک و فرمهای لازم جهت تکمیل
لطفاً کلیه فرمهای زیر را با دقت و با فونت ۱۴ B Nazanin تکمیل نمایید:
1. فرم گزارش توجيهي راهاندازي رشته جديد (فرم شماره 1): شامل عنوان رشته و مقطع، ضرورت و اهمیت، نیازسنجی، پیشبینی اشتغال، گروه متولی، مطالعه تطبیقی، تشابه و تفاوت با رشتههای موجود و فاصله جغرافیایی.
2. فرم مشخصات اعضای هیأت علمی (فرم شماره 2): درج اطلاعات دقیق اعضای هیأت علمی مربوط به رشته جدید.
3. فرم اطلاعات رشتههای موجود و امکانات (فرم شماره 3): ارائه آمار از رشتههای موجود دانشکده و امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی.
4. فرم شاخصهای کمی و تخصیص دروس (فرم شماره 4): درج شاخصهای کمی گروه و دانشکده و برنامه تدریس دروس رشته جدید توسط اساتید.
5. فرم موضوعات تشریحی (فرم شماره 5): پاسخ به پرسشهای کلیدی درباره جنبههای بینالمللی، ملی، ارزشی، اقتضایی، مالی، اسناد بالادستی و بینرشتهای بودن.
تذکر مهم: در صورت بینرشتهای بودن، تمامی فرمهای فوق باید به صورت مشترک توسط تمامی گروهها/دانشکدههای مجری تکمیل و میزان مشارکت هر یک به طور دقیق در مستندات قید گردد.
در نهایت
این فایل pdf نهایی میبایست شامل کلیه مدارک زیر باشد.
● فرم شماره 1: فرم گزارش توجيهي راهاندازي رشته جدید
● فرم شماره 2: مشخصات اعضای هیأت علمی
●فرم شماره 3: اطلاعات رشتههای موجود و امکانات
● فرم شماره 4: شاخصهای کمی و تخصیص دروس
● فرم شماره 5: پاسخ به موضوعات تشریحی
این سند جامع، به عنوان منبع اصلی برای بررسی در شوراهای دانشگاه و ارسال به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد استفاده قرار میگیرد.
با آرزوی توفیق روزافزون برای تمامی همکاران محترم
مدیریت برنامه ریزی آموزشی دانشگاه یاسوج
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| فرم شمارهی 1 (25.22 کیلوبایت) | 25.22 کیلوبایت |
| فرم شمارهی 2 (24.04 کیلوبایت) | 24.04 کیلوبایت |
| فرم شمارهی 3 (24.48 کیلوبایت) | 24.48 کیلوبایت |
| فرم شمارهی 4 (24.69 کیلوبایت) | 24.69 کیلوبایت |
| فرم شمارهی 5 (25.26 کیلوبایت) | 25.26 کیلوبایت |
| بعد از تکمیل فرمهای 1 تا 5 آنها را همانند این فرمت نهایی بازسازی کنید. (608.35 کیلوبایت) | 608.35 کیلوبایت |
آیین نامهها و مقررات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| روندنما، نکات مهّم و شاخص های ایجاد رشته محل.pdf (463.89 کیلوبایت) | 463.89 کیلوبایت |
| شاخص هیأت علمی مورد نیاز جهت ارائه درخواست ایجاد رشته.pdf (196.15 کیلوبایت) | 196.15 کیلوبایت |
| شیوه نامه انتخاب سرآمدان آموزشی.pdf (966.92 کیلوبایت) | 966.92 کیلوبایت |
| دوره های دانش افزایی و توانمند سازی اعضای هیات علمی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری.pdf (618.7 کیلوبایت) | 618.7 کیلوبایت |
| بخشنامه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت اجرایی سازی شیوه نامه انتخاب سرآمدان آموزشی سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱.pdf (855.64 کیلوبایت) | 855.64 کیلوبایت |
| بخشنامه اعلام زمانبندی ارسال درخواست ایجاد رشته1404.pdf (111.03 کیلوبایت) | 111.03 کیلوبایت |
دانشگاه یاسوج

