تاریخچه هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری استان کهگیلویه و بویر احمد
(هیأت ناتک استان ک.ب)
به منظور نظارت بر فعالیت های آموزش عالی در سال 1354 با افزایش تعداد دانشجویان و گسترش دانشگاههای داخل ایران، "معاونت نظارت بر امور دانشگاهها در سازمان سنجش" ایجاد و تا سال 1360 با همین تشکیلات به کار خود ادامه داد.
همزمان با تشکیل شورای نظارت و سنجش آموزش در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در اواخر دهه 1360؛ به منظور کمک به اجرای مصوبات آن و گسترش ارتباط مطلوب و سالم بین دانشگاه ها و وزارت متبوع، "دفتر نظارت و سنجش آموزش" در سال 1361 در حوزه معاونت آموزشی وزارت عتف تشکیل شد و از سال 1367 این دفتر تلاش کرد تا واحدهای نظارت و سنجش آموزشی را در دانشگاه ها به وجود آورد. در سال 1370 این تشکیلات به "دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی" تغییر نام یافت و شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی نیز به منظور نظارت و سنجش آموزش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و شناخت میزان تحقق اهداف کمی و کیفی در نظام آموزش عالی کشور ایجاد شد. با توجه به سیاست تمرکز زدایی فعالیت های نظارت و ارزیابی در سال 1387 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با آیین نامه شماره 3081/17/23 اقدام به تصویب شیوه نامه و تشکیل هیات های استانی نمود و در هر استان یک دانشگاه دولتی وابسته به وزارت به منظور هدایت و راهبری فرایند نظارت و ارزیابی مؤسسه های آن استان انتخاب شد. بر این اساس دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه منتخب استان کهگیلویه و بویراحمد، نظارت و ارزیابی بر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را آغاز نموده است[1].
در خرداد ماه سال 1390 با استناد به ماده 23 برنامه پنجم توسعه اقتصادی كشور و بند 110 ماده واحده قانون بودجه سال 1390 مجلس شورای اسلامی؛ دانشگاه فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش منفک شد و این دانشگاه فعالیت خود را به عنوان یک زیر نظام مستقل زیر نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری آغاز نمود[1].
در سال 1391 دفاتر نظارت و ارزیابی معاونت های مختلف در سطح ستاد وزارت تجمیع و ذیل عنوان "مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی" به صورت مستقل و تحت نظر مقام عالی وزارت به فعالیت خود ادامه داد. همچنین پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم سراسر ایران در زیر نظام مستقلی با عنوان «دانشگاه فرهنگیان» و اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی، فرایند نظارت و ارزیابی از این زیر نظام نیز در ذیل «کارگروه «نظارت و ارزیابی دانشگاه های دولتی و دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی (دانشگاه فرهنگیان)» آغاز گردید[1].
در سال 1395 با بازنگری در آیین نامه های نظارت و ارزیابی، تمامی فعالیت های نظارت و ارزیابی با رویکرد «تضمین کیفیت» هدف گذاری و به دنبال آن عنوان «مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی» به "مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری" [1] و به تبع آن عنوان این هیأت نیز به هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد تغییر یافت.
هم اکنون هیأت ناتک استان کهگیلویه و بویر احمد، جهت اجرایی نمودن اهداف نظارتی خود؛ هشت کارگروه نظارت و ارزیابی زیر را تشکیل داده است:
1- کارگروه نظارت و ارزیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و فرهنگیان
2- کارگروه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
3- کارگروه نظارت و ارزیابی واحدها و مراکز دانشگاه پیام نور
4- کارگروه نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای
5- کارگروه نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی–کاربردی
6- کارگروه نظارت و ارزیابی دانشگاه آزاد اسلامی
7- کارگروه نظارت و ارزیابی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی – غیر انتفاعی و موسسات آزاد
8- کارگروه نظارت و ارزیابی مؤسسات پژوهشی و مراکز پارک علم و فناوری
مرجع:
اهداف:
شناسایی نقاط ضعف و قوت و چالشها و فرصتهای مؤسسههای استان
نهادینهسازی فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در مؤسسههای استان
ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و فرهنگی- اجتماعی و اداری و پشتیبانی در مؤسسههای استان
افزایش بهرهوری با استفاده از فرایند نظاممند نظارت و ارزیابی در مؤسسههای استان
تضمین کیفیت نظاممند درمؤسسههای استان از طریق بررسی وضعیت موجود با استانداردهای ملی و منطقهای
پاسخگو نمودن مؤسسههای استان نسبت به عملکرد و کیفیت فعالیتها و برنامههای خود
حمایت و پشتیبانی از نوآوریها در ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش، پژوهش و فناوری در سطح آموزش عالی استان
جلب مشارکت مؤسسهها، نهادها و انجمنهای استان در ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و فناوری
کمک به شکلگیری شبکههای ارزیابی و تضمین کیفیت در سطح زیرنظامها و مؤسسههای استان
وظایف هیأت استانی:
تحلیل زیرنظامها
شناسایی نقاط قوت و ضعف و چالشها و فرصتهای مؤسسههای آموزش عالی استان و پیگیری راهکارهای تضمین کیفیت آنها
ارائه گزارش تحلیلی به طور سالانه به مرکز از وضعیت آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی و اداری و پشتیبانی مؤسسهها و زیرنظامهای مستقر در استان
برنامه ریزی، نظارت و ارائه گزارش مستمر از مؤسسههای استان
نظارت و ارزیابی مستمر بر چگونگی انجام فعالیتهای آموزشی، پژوشی، فناوری، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی و اداری و پشتیبانی واحدها و مؤسسههای استان
نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و دستورالعملهای ابلاغی وزارت
نظارت و پیگیری اجرای سیاستها و خط مشی مرکز
ثبت و ضبط دقیق گزارشها و تشکیل پرونده و بایگانی سوابق نظارتی و ارزیابی برای هر یک از مؤسسههای استان
تهیه و تدوین برنامه سالیانه نظارت و ارزیابی استانی و ارسال آن به مرکز
پیگیری موارد ارجاعی از سوی مرکز و ارسال نتایج آن به مرکز
ارزیابی و تدوین برنامههای بهبود کیفیت
تلاش برای نهادینهسازی شبکههای ارزیابی درونی و تضمین کیفیت در مؤسسههای استان
نظارت بر روند ارزیابی درونی و برنامههای بهبود کیفیت در گروهها و واحدهای استانی
پیگیری برنامهها و اقدامات بهبود کیفیت بر اساس نتایج ارزیابی درونی واحدها و گروههای مؤسسههای استان
حمایت از مؤسسهها، نهادها و انجمنهای استان در ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و فناوری
فرهنگسازی و توانمدسازی مؤسسهها
نظارت بر برنامههای توانمندساز مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان مؤسسههای استان
برگزاری کارگاهها، گردهماییها و سمینارها در راستای ارتقاء کیفی مؤسسهها
تلاش برای فرهنگسازی در مؤسسههای استان به منظور پاسخگو بودن نسبت به کیفیت عملکرد برنامههای خود
فرهنگسازی به منظور بهرهگیری از سامانههای الکترونیکی در نظارت و ارزیابی مؤسسههای استان
مشارکت فعالانه اعضا و کارشناسان هیأت استانی در همایشها، نشستها، کارگاهها و دروههای توانمندسازی برگزار شده از سوی مرکز
تعامل و همکاری در استان
تعامل نظاممند و روشمند با واحد مدیریت نظارت و ارزیابی در زیرنظامهای آموزش عالی استان
تعامل با نهادهای اعتباربخشی، سطح بندی و رتبهبندی در سطوح منطقهای و ملی
همکاری و تعامل با انجمنهای علمی و تخصصی غیردولتی مورد تأیید وزارت در ارزیابی بیرونی واحدهای دانشگاهی در استان
همکاری و همراهی با گروههای اعزامی از سوی مرکز
همکاری و تعامل با مرکز در خصوص ارزیابی عملکرد مؤسسههای دولتی استان
مرجع: